Kommunikation

En introduktion till sociala medier för föreningar

Introduktion

 

Denna kurs introducerar social media för föreningar och ger dig en kännedom om Facebook, Twitter och Instagram samt hur du kan använda dem för att marknadsföra din förening på bästa sätt. 

Kursen kräver inte några förkunskaper på området. Dock förutsätts en grundläggande förståelse för hur du använder en dator och webbläsare, till exempel Internet Explorer, Google Chrome eller Safari.

Denna kurs är uppdelad i olika moment, som du lättast tar till dig om du följer dem i kronologisk ordning och kursen avslutas med två reflektionsuppgifter. Instruktioner för dessa finns under fliken Reflektion.

Under kursen sker också några övningar utöver de slutgiltiga reflektionsuppgifterna. Dessa övningar är till för er egen skull. När ni sparar svaren på dessa, så bildar de tillsammans en grundläggande handlingsplan för er kommunikation. 

Kursen ges i form av en studiecirkel inom er förening som utgår från detta digitala studiematerial. Kursens totala längd är beräknad till 9 timmar, eller 12 studietimmar á 45 minuter. Dock tar det olika lång tid för olika personer att läsa och lära, så tiden kursen tar är individuell. 

Anmälan till kursen sker genom att mejla en föranmälan till listor@kulturens.se.

För att komma åt kursmaterialet loggar ni in i rutan längre ner på sidan med den e-post och det lösenord som användes för att registrera er till kulturenskurser.se. Om ingen i gruppen är medlem i kulturens kursportal sedan tidigare, så kan ni även registrera en ny användare i formuläret som kommer längre ner på denna sida. 

 

Om kursen

Twittra, Facebook:a, Instagramma, dela inlägg, retweeta och gilla uppdateringar. För vissa är uttrycken de mest använda i deras ordförråd. För andra är orden helt nya.

Den här kursen riktar sig till dig som vill lära sig de grundläggande funktionerna för sociala medier och kunna använda dem som representant för en förening eller organisation.

Varför är det bra för vår organisation att synas i sociala medier? Hur ska vi nå ut till gamla och nya grupper av personer?

Det är några av många frågor som vi kommer försöka besvara tillsammans under kursen.

I den här kursen kommer du att få lära dig hur du på bästa sätt kan använda sociala medier för att:

  • skapa en bild av behoven för din förening
  • hur de olika sociala medierna fungerar och kommunicerar på olika sätt
  • hur du kan nå ut till personer inom din förening, och hur du kan nå fler och nya personer
  • hur du kan marknadsföra din förening och evenemang

Integritetspolicy – GDPR

Kulturens tar din integritet på största allvar, här kan du läsa vår policy för vår behandling av dina personuppgifter.

Logga in

Inte medlem? Registrera dig