En introduktion till sociala medier för föreningar
Aktiv närvaro
Bild: Alex-Handy
Bara genom att ha en närvaro i sociala medier, visar er förening att ni är villiga att möta medlemmarna på nya plan och testa nya sätt att kommunicera. Det visar naturligtvis också att ni följer med i den moderna utvecklingen. Men för att upprätthålla det behöver kontot hållas aktivt och uppdateras minst 1-3 gånger per vecka, annars får publiken inte tillräckligt med kontinuitet. Publicerar du minst något inlägg i veckan så kommer du se stor skillnad på ett konto som inte uppdateras alls.
Var uthållig och publicera inte allt innehåll på en och samma dag.
Ett inaktivt konto på Facebook, Instagram eller Twitter fyller inget syfte. Det kommer snarare ge intrycket av att föreningen inte har någon aktiv verksamhet över huvud taget. Hur aktiva er förening vill vara är upp till er. Men glöm inte att ha detta i åtanke
Övning fältstudie
Dags för en liten fältstudie. Föreningar, offentliga personer, myndigheter, företag. Hur jobbar alla andra med sociala medier? Hur kommunicerar de med sin målgrupp? Det är viktigt att titta utanför den egna referensramen för att få inspiration och kunskap.
I den här övningen tittar vi på olika konton på sociala medier och reflekterar kring vad vi ser. Följ länkarna och fundera över följande exempel. Anteckna gärna:
- Facebook: Polisen Sverige
- Instagram: Djurens rätt
- Twitter: Annie Lööf, Partiledare för Centerpartiet
Om tid finns, kom gärna med egna förslag och utforska.