Kommunikation

En introduktion till sociala medier för föreningar

Framväxt

Yoel-Ben-Avraham-1

bild: Yoel Ben Avraham

 

Sociala medier som modernt begrepp har inte särskilt många år på nacken. Ett av de nätverk som i dag bildar grundbulten i begreppet är Facebook, som öppnades upp för allmänheten år 2006. Samma födelseår gäller även en annan gigant i sammanhanget, Twitter. Tillsammans med Instagram som startades 2010, bildar dessa tre den trio som vi kommer att fokusera på i den här kursen.

När vi talar om sociala medier i dag syftar vi på webbplatser och mobila applikationer där människor kan interagera med varandra på olika sätt, genom att skapa både privata och publika nätverk. Dessa används också i syftet att dela media och annan information med andra. Det kan till exempel ske i form av länkar, bilder, filmer och nyheter.

Sociala medier är inte bara ett verktyg för dig som privatperson, utan kan också användas av föreningar, företag och olika organisationer som ett sätt att kommunicera med sina målgrupper, exempelvis sina medlemmar eller kunder. 

Ett annat kännetecken för sociala medier är att spridning av information kan gå väldigt snabbt, och i vissa fall kan den typen av kommunikation få ett stort genomslag och nå ut till en enorm publik.

På flera olika typer av sociala medier kan hitta du allt från statliga myndigheter som exempelvis Polisen, Barnombudsmannen eller Länsstyrelsen för att nämna några, till ditt lokala fotbollslag i Korpenligan. Att visa intresse för sociala medier och lära sig använda dem har blivit ett viktigt sätt att förstå och delta i vår moderna samtid.